‘ Geen vegetarisme, wel minder vlees en vis’

dapppheeenenenene

De actie Dagen zonder vlees is een initiatief van en voor vleeseters. Het project wil ons doen stil te staan bij het overmatig verbruik van vlees en vis. 

Alexia Leysen (26) startte de actie in 2010 ,waarmee ze vleeseters wil aanzetten tot het minder consumeren van vlees en vis. De voorbije jaren was er steeds een actie voorzien. Dit jaar gaat het project verder zonder officiële actie. Er is wel een evenement voorzien op de sociale website ‘Facebook’ waar reeds zevenduizend mensen zich hebben ingeschreven om deel te nemen aan de actie. De veertigdagentijd vindt plaats van 5 maart tot 19 april.

Minder consumeren

‘ Het is zeker niet de bedoeling om vegetariër te worden, zelf snak ik ook af en toe naar een stuk vlees. Ik wil vooral aantonen dat het ook met minder kan’, schrijft Alexia op de website Dagen zonder vlees. Je bent niet verplicht om de volledige veertig dagen deel te nemen.Wie gemotiveerd is, ontdekt nieuwe mogelijkheden zonder vlees die zelfs na de vasten op het menu blijven staan. Elke vegetarische dag bespaar je 1100 liter water en 15 kilometer autorijden. Op langere termijn verkleinen we zo onze ecologische voetafdruk.

Vleeseters aanmoedigen

De veertig dagen zonder vlees is meer dan enkel vlees bannen. Je leert nieuwe mensen kennen. Dit zorgt voor een extra motivatie. Via sociale media en blogs worden recepten gedeeld. Daphné Dewitte (21) is al jaren vegetariër. Toch doet ze mee aan de veertigdagentijd. ‘Ik doe mee om een statement voor het milieu te maken bij mijn vleesetende vrienden. Door mijzelf op aanwezig te zetten trek ik hun aandacht.’ De meeste van haar vrienden wagen zich aan een deelname.’Vlees? Het zijn we de Dagen zonder vlees hé, is een opmerking die ik wel eens durf maken’, lacht Daphné. Maar ook vleeseters nemen deel aan het initiatief. Dianne Eerdekens (49) verklaart haar deelname.’ Toen ik via een vriendin werd uitgenodigd voor het evenement besloot ik deel te nemen. Het is een goed initiatief en ik denk dat het mensen aanzet om verder na te denken. Ik vind vegetarisch eten best lekker en denk wel dat ik hierin verder ga.’

One thought on “‘ Geen vegetarisme, wel minder vlees en vis’

Geef een reactie

