‘Jongens zijn voorzichtiger met meisjes’

Summer Rogiers (16) is een echte voetbalchick. Niet alleen kijkt ze graag naar de voetbal, zelf speelde ze sinds haar 8 jaar bij Cercle Melle.

DSC_0002

©Melissa Callaert

Kan je kort vertellen hoe je in de voetbalwereld terecht kwam?
‘Via mijn papa, hij is nog al gek van voetbal. Zo groeide ik er een beetje in. Ook op school speelde ik liever met de jongens mee voetbal dan andere spelletjes. ‘

Waar speel je momenteel? 
‘Vorig seizoen speelde ik bij de U-15 van Cercle Melle. Nu ben ik gestopt met spelen.’

Ben je dan volledig gestopt met voetbal?
‘Neen, dat denk ik niet. Ik zal nog altijd voetbal spelen maar dan voornamelijk voor het plezier. De matchen en wedstrijden laat ik even achter mij liggen.’

Je speelde in een gemende ploeg, hoe reageerden de jongens op jouw aanwezigheid?
‘Ze gaan sowieso voorzichtiger om met je omdat je een meisje bent. Ook scheidsrechters zijn strenger als jongens een fout begaan op een vrouwelijke tegenspeelster. Maar de ploeg zelf vond het wel tof om mij er bij te hebben. Ik was het enige meisje in de gemengde ploeg.’

Hoe reageerden je vrienden op je sport?
‘ Er zijn er veel die zeggen dat alle meisjes die voetbal spelen ook lesbisch zijn. Maar van mijn vrienden reageerde iedereen super positief. Zij weten natuurlijk ook dat ik niet voor de meisjes ben.’

Is het een stereotiep of zijn er echt veel meisjes die voor de vrouwen vallen in het voetbal? 
‘ Goh ja, er zijn er wel een paar. Maar je mag nooit vergeten dat niet iedereen zo is.’

Volg je zelf de voetbal of blijft het vooral bij spelen?
‘Nee, vroeger keek ik alles wat. Nationaal en Internationaal, nu kijk ik voornamelijk nationaal. Mijn favoriete Belgische ploeg is Anderlecht. Op internationaal vlak kies ik voor Real Madrid. Ronaldo is daar ook mijn favoriete speler. ‘

En als je een Rode duivel moet kiezen? Wie wordt het dan? 
‘ Jan Vertonghen, omdat hij knap is en gewoon altijd goed mee gaat in de verdediging. ‘

Volg je ook de vrouwenploeg?
‘Neen, eigenlijk niet.’

Stel dat je morgen beslist om weer in teamverband te spelen, waar ligt je ambitie dan?
‘Ik zou bij een lokale ploeg blijven zoals Cercle Melle, ik heb gewoon nooit de ambitie gehad om nationaal te gaan of ver te geraken met mijn sport.’

Geef een reactie

