Wouter Van den Breen aan de slag bij MNM

‘Als pas afgestudeerde kan je zo een kans niet laten schieten’

dsc_01221

Wouter Van den Breen (21) is nog maar net afgestudeerd aan de Thomas More Hogeschool. Sinds enkele maanden werkt hij als radiopresentator bij MNM. Voor en tijdens zijn studie deed hij al heel wat ervaring op.

Zo kwam Wouter via een reclamefolder terecht bij de Opwijkse lokale radio Spits FM. ‘Mijn eerste liveshow weet ik nog goed, dat was op de nationale feestdag, toen speelde ik een uur lang enkel Belgische muziek.’ Wouter ontdekte al snel dat radio zijn ding was. ‘Na het maken van live radio, wist ik het gewoon, radio is super tof en daar ga ik iets in doen.’

Journalistiek

‘Ik heb lang getwijfeld over het Rits in Brussel, maar de toelatingsproeven en de kunstige visie weerhielden mij.’ Nadat Wouter een infodag bezocht aan Thomas More was hij verkocht. ‘Iedereen was er zo vriendelijk, en die radiostudio sprak al meteen tot mijn verbeelding.’ Docent Jeroen Franssen overtuigde Wouter volledig. ‘Hij zei dat we radio konden maken in de studio. Het plaatje klopte gewoon meteen.’

‘Ik wist meteen dat ik voor radio wou gaan.’Het laten vallen van televisie en print was niet vanzelfsprekend ‘Ik leerde wel veel over radio. Toch studeer je af als crossmediaal journalist terwijl ik weinig deed met televisie of print.’ Over de werking van Thomas More is Wouter zeer tevreden. ‘Door de praktische aanpak krijg je heel wat kansen.’

Stage

Wouter deed onder andere ervaring op bij 21bis, maar ook bij Studio Brussel kreeg hij een unieke kans. ‘Ze waren op zoek naar mensen die wilden radio maken op de camping van Pukkelpop. Je zit dan in een container en de bezoekers zijn je luisteraars.’ De ervaring was meer dan het festival alleen. ‘We kregen bijvoorbeeld ook een workshop van Sam De Bruyn.’

Wouters stagezoektocht liep niet zo vlot. ‘Ik heb veel gesprekken gehad, maar ik ben evenveel afgewezen, wegens geen plaats. Mijn eerste keuze lag natuurlijk bij de nationale radio, toch moest ik een andere uitweg zoeken.’ Zo kwam hij terecht bij FM Brussel. ‘Ze hebben getwijfeld, omdat ik niet Brussels was. Toch kreeg ik een kans.’ Wouter leerde door zijn stage dat radio maken meer was dan plaatjes aan elkaar praten. Bij FM Brussel werkte hij mee op de nieuwsredactie. ‘Ik werd vanaf het begin behandeld als redactielid. Ik moest mijn plan trekken. Nadien zeiden ze dat het een test was om te kijken of ik het zou redden.’

MNM

Wouter schreef zich meermaals in voor de Q-academy. ‘Ik werd nooit geselecteerd,tot vorig jaar.’ Hier volgden studenten workshops en maakten ze proefuitzendingen. ”Je kreeg ook een mentor, voor mij was dat Wim Oosterlinck. De opleiding werd afgesloten met een gesprek. Wouter kreeg ondanks de twijfels net voor de zomer toch een ja te horen.’ Maar toen was er voor hem al een nieuw avontuur bij MNM gestart.

‘Jeroen Franssen kwam op school naar mij en zei dat ze bij MNM op zoek waren naar nieuwe stemmen.’ Na de proeven was er een kennismakingsgesprek. ‘Ik liep het gebouw uit en plots belde ze me op en vroegen of ik terug naar boven wou komen.’ Wouter kreeg op het aansluitend gesprek te horen dat MNM met hem wou verder gaan. ‘Heel mijn zomer was al gepland, dus ik heb echt alles overhoop gegooid. Als pas afgestudeerde kan je zo een kans niet laten schieten. ‘

‘Ik werk nu mee in de redactie of val in voor collega’s.’Bij MNM is er veel begeleiding voorzien. ‘Elke maand krijgen we feedback.’ Toch is er geen werkzekerheid voor Wouter. ‘Het zijn slechte tijden voor de VRT, Dus de toekomst blijft afwachten. Maar ik kom elke keer met plezier werken.’

Verleg grenzen

Een tip die Wouter wil meegeven aan studenten Journalistiek is: ‘Hou niet te hard vast aan je doelen, zo mis je misschien kansen.’ Zo greep Wouter elke kans met beide handen. ‘Ik zag mijzelf nooit bij FM Brussel, toch deed ik daar heel wat ervaring op. Haal je neus niet op voor kleinere dingen. Achter jou staan er tien anderen die je plek willen innemen. Maar je maakt een verschil door hard te werken, op je gezicht te gaan, recht te staan en weer door te gaan. Iedereen begon immers ooit als amateur.’

Tekst & foto: Melissa Callaert
Geef een reactie

