Vleeseters spotten met dagen zonder vlees

3531509941_4d868a166e_o

© Avlxyz

Dagen zonder vlees ging op 18 februari weer van start. Toch nemen er heel wat mensen niet deel aan deze vorm van vasten. Op Facebook verscheen recent Veertig dagen met Extra vlees, een evenement waarin wordt opgeroepen om meer vlees te eten tijdens de vastenperiode.

“Het begon eigenlijk allemaal tijdens een hoorcollege. We waren aan het lachen met de dagen zonder vlees. En zo kwamen we er op dat mensen eigenlijk meer vlees zouden moeten eten.” Het succes zag Vanherck echter niet aankomen. “Ik was al blij dat er iemand mee deed, nu zijn het er ineens 7.500”, verklaart oprichter Yoran Vanherck

Sociale druk

Onder de deelnemers zijn er heel wat mensen die de actie vooral zien als een manier om te spotten met het vegetarisme. ” Ik vind niet dat ik reacties moet filteren, uiteindelijk is er nergens anders een plaats waar vleeseters hun zeg kunnen doen.”

©Laurence Van Hecke

©Laurence Van Hecke

Toch zijn er ook mensen die deelnemen met doorgronde redenen. Laurence Van Hecke werkt in een beenhouwerij en is voorstander van het evenement. “Via sociale media wordt er  gewoon te veel druk gezet. Iedereen voelt zich verplicht deel te nemen aan Dagen zonder vlees.” Volgens Van Hecke is de angst om nee te zeggen te groot geworden. “Ik doe ook mee aan de vasten, maar dan wel op mijn eigen manier. Ik ban nu chocolade, omdat ik dat wil. Niet omdat ik uitgenodigd werd door een vriend.”

 

Verdedigingsmechanisme 

221894_10150173009713093_1593339_n

© Marlies Vervloet

Marlies Vervloet  is al enkele jaren overtuigd vegetariër. Wel begrijpt ze de reacties van vleeseters op acties zoals Dagen zonder vlees. “Ik denk dat het een goed verdedigingsmechanisme is. Door vegetariër-zijn in het belachelijke te trekken, hoef je er zelf niet verder bij stil te staan waarom je nog wel vlees eet. Ik herken dat wel van toen ik zelf nog vlees at. Ik had toen waarschijnlijk een red-de-tofoebeestjesactie op poten gezet.”

Geef een reactie

