Potterheads betoveren met magische boodschappen

potteritforward-1-of-11Potterheads wereldwijd verspreiden boodschappen in de Harry Potter boeken. Het initiatief komt van Mugglenet, een website bedoeld voor Dreuzels. Benaming voor niet-tovenaars in de Potterreeks. Met het initiatief wil de website nieuwe generaties inspireren en ontroeren. Via de hashtag Potteritfoward worden de boodschappen gedeeld op sociale media. 

Fans delen niet alleen hun ervaringen, maar ook persoonlijke en inspirerende woorden. Nathalie Prysbiska Bastos is een Belgische fan die mee op de trein springt: ‘Ik had ergens gelezen dat het bestond, en ik begon meteen enthousiast briefjes te schrijven. Ondertussen heb ik zelf al meer dan twintig boodschappen verspreid.’ De reeks is voor Nathalie uniek. ‘Ik wil dat mensen weten dat Harry Potter, niet alleen voor mij, maar ook vele anderen iets betekent. Het is niet zomaar een boek als een ander.’ Toch hoopt Nathalie dat het concept zich niet verder verspreidt. ‘Het is nu zo eigen aan Harry Potter. Als fans van andere reeksen dat zouden doen, zou ik dat na-aperij vinden.’ Ook Saar Vandormael vond al briefjes in boeken. ‘Mijn eerste briefje vond ik in een John Green boek, het tweede in een Harry potter boek, en dan nog enkele via een wisselnetwerk voor boeken. Wanneer je zo een briefje vindt, dan weet je dat je niet alleen bent.’

Trendwachter Tom Palmaerts denkt echter niet dat het een grote beweging zal worden. ‘Ik vind het idee geniaal, maar Harry Potter boeken hebben een hele generatie gefascineerd. Daar zijn weinig alternatieven voor te vinden.’ Met Potter it forward bewijzen de Harry Potter fans dat ze nog lang niet klaar zijn om hun favoriete reeks los te laten. En zo blijft Harry, nog maar eens, de jongen die bleef leven.

Tekst & Foto: Melissa Callaert

One thought on “Potterheads betoveren met magische boodschappen

Geef een reactie

